Activitat 2: Fem filosofia


Presentació

Ara ja hauríem de tenir una idea sobre què és la filosofia. Al menys, hauríem de tenir una idea de cap a on apunta la filosofia, què és el que busca o quines preguntes es fa. La millora manera d'entendre de què es preocua la filosofia és entendre les preguntes que vol respondre. I, ara, algunes coses en sabem. Es tracta doncs de començar a fer filosofia a l'aula i amb els companys.

Farem els grups. Com? Penseu en quines preguntes us interessen de les que presentem i després veurem els companys que s'interessen per les mateixes preguntes. Tenim 6 setmanes per abordar una primera pregunta i començar a investigar en filosofia.



Activitat 2. Dia 1: Presentació de l’activitat

Ara ja hauríem de saber què és la filosofia. Al menys, hauríem de tenir una idea de cap a on apunta la filosofia a partir d’algunes preguntes que vol respondre. Es tracta doncs de començar a fer filosofia a l'aula i amb els companys.

Aquesta serà la vostra primera tasca filosòfica. Us resumeixo què us proposo:

  1. A partir de les preguntes que han sortit a l'aula, haureu de triar una, la que més us interessi. Aquesta pregunta serà el vostre repte pel proper mes. (Les preguntes filosòfiques que han sortir a classe les teniu en el document adjunt de l'enllaç).
  2. Penseu que hem de donar una resposta filosòfica a una pregunta filosòfica. Per tant, potser us haurà d'ajudar el professor per explicar-vos com hauríeu de fer per a què la vostra resposta sigui filosòfica (és a dir, la qüestió és: quin mètode haureu de fer servir per a trobar bones respostes?). Per aclarir-vos aquest aspecte, també teniu informació en l'enllaç adjunt.
  3. Una vegada hagueu triat la vostra pregunta, us hauríeu d'agrupar per interessos. És a dir, no pensant en les persones (jo vull anar amb el meu amic!!), sinó que heu de triar la pregunta que més us agradaria contestar. Els grups hauran de ser d'entre 3 i 4 persones.
  4. Penseu en el producte final del vostre treball: com voleu presentar les vostres conclusions? Com penseu que arribareu a explicar millor la vostra investigació a la resta dels companys? Sigueu originals i dediqueu un temps a pensar com podeu aclarir tot el que investigareu per a què els vostres companys tinguin una visió clara i ràpida del que heu investigat i de les respostes que heu trobat.
  5. Data límit: com a molt tard, el dia 23 de novembre tot ha d'estar acabat i enllestit per a ser presentat als vostres companys de classe. Així doncs, el 23 de novembre comencem a presentar les vostres respostes. Organitzeu-vos bé.


Activitat 2. Dies 2 a 7: Treball cooperatiu

Una vegada han decidit el tema i jo els he agrupat segons els seus interessos, els grups han començat a treballar. Hem aconseguit que els grups fossin de 4 components, excepte un parell de grups que estan formats per 3.

Haurem de recordar les indicacions metodològiques, donada la mancança de criteris que havien mostrat.

Hem d’oferir una nova rúbrica d’avaluació, una vegada haguem revisada l’anterior. Hem cregut convenient canviar-la, tant la base d’orientació com en el detall dels criteris d’avaluació de cada ítem.

Rúbrica revisada



Activitat 2. Dies 8 a 10: Exposicions

Exposicions del producte final. Cada grup ha de triar com vol presentar la seva investigació. Estaria bé fugir de la tradicional exposició amb PowerPoint. Convidem als alumnes a que siguin originals, però tenim clars alguns criteris:

  • Els companys han d'entendre què voleu investigar,
  • com heu fet la investigació
  • i quines conclusions heu tret del treball fet.
Si, a més, sou originals i sou capaços de cridar l'atenció del públic, el resultat serà rodó.

Dia 11: Síntesi i avaluació

Síntesi i avaluació.

Materials:
  • Rúbrica: enllaç
  • Qüestionari per a fer l’avaluació a l’aula: enllaç


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada