dimecres, 25 de gener del 2017

Organització i metodologia

Suposem per un moment que tenim clara quina és la nostra tasca, que preparem materials, que planifiquem les sessions, que sabem quins són els objectius i l'organització de l'aprenentatge basat en projectes (ABP). Com a docents, assumim el nostre rol a l'aula. Quin? El d'acompanyar en el procés d'aprenentatge. Tot és meravellós... o no. Perquè els problemes han de sorgir. Si no hi ha problemes, no hi ha moviment, no hi ha canvi ni interacció. Treballar per l'aprenentatge implica enfrontar-se a problemes i situacions no previstes.

Potser un primer tipus de problemes i dels més recurrents, estan relacionats amb qüestions metodològiques. En ocasions són els alumnes els que pregunten aquestes qüestions, però en altres sóc jo que veig que tenen aquestes mancances. Com 'enfronten al repte? Quines fonts podem o no utilitzar? Com ens hem d'organitzar el grup? Per a què ens ha de servir una hipòtesi de treball? Com podem planificar les accions a partir de la hipòtesi? Quina validesa tenen les conclusions? Com podem saber que són bones conclusions? Moltes preguntes que, en un moment o un altre, sorgiran demanant respostes.

Esperar que siguin ells els que trobin les solucions a problemes que encara són massa foscs pels alumnes, em sembla molt arriscat. Com ho podem fer? Doncs encara no ho sé ben bé. Per això crec que seria bo fer una aturada de quan en quan, fins i tot estaria bé interrompre el normal desenvolupament d'una sessió per a fer conscients als alumnes d'aquestes mancances i buscar solucions. Just en el moment en què es produeixin les demandes o es posin en evidència les mancances. Aprofitar el desconcert. O també, fer una aturada quan acabem una activitat per avaluar la metodologia que utilitzen en afrontar els reptes. L'avaluació és un bon moment per a què els alumnes mateixos s'adonin i trobar alternatives metodològiques per a posteriors treballs. Precisament la participació dels alumnes en l'avaluació ens permetrà accions més directes. Per això, potser és bo deixar que arribin al final d'un primer treball per a què s'adonin de tot allò que no ha funcionat i vegin la necessitat de trobar solucions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada