Activitat 1: Què és la filosofia?


Objectiu i plantejament general

L’objectiu de la primera activitat és que els alumnes desenvolupin un treball en forma de projecte cooperatiu i que els serveixi per a reconèixer l'àmbit en el qual ens hem de moure durant aquest curs. Començarem per una pregunta inicial proposada pel professor (Què és filosofia?) i, a partir d'ella, farem una pluja d'idees per a què els alumnes proposin altres preguntes que ajudin a definir i concretar aquesta més general. Cada grup (3-4 persones) haurà de triar la seva pregunta, definirà un pla de treball, farà recerca d’informació, haurà d'analitzar i sintetitzar per a poder oferir, finalment, un producte compartit amb la resta de la classe. Per tant, entre tots i des de diverses perspectives (es preguntes secundàries) haurem de respondre a la pregunta general. En aquest cas, i de manera excepcional, se’ls demanarà que preparin una exposició en un format concret, el format PetxaKutxa. Per què aquest format de presentació? Perquè els obligarà a sintetitzar i ordenar les idees, perquè farà que les exposicions siguin més àgils i perquè ara només necessitem obrir camí per a què, posteriorment, els alumnes comencin a investigar segons els seus interessos. Per tant, el disseny d'aquesta primera activitat serà seqüencial i predefinit.

L’avaluació serà l’última de les fases. En una sessió farem dues coses:

  • avaluarem el treball fet per cada grup
  • i avaluarem l’activitat en general.
Per a fer l’avaluació del treball de cada grup, des del principi el professor proposarà un rúbrica que també haurà de servir de guia per a què cada grup planifiqui el seu treball. 

L’avaluació general de l’activitat té com a objectiu que el professor rebi informació per a valorar i millorar tots els aspectes pedagògics i organitzatius a partir d'un qüestionari ja preparat.

Dia 1: Presentació del curs

El primer dia només farem la presentació de la matèria. Què implica fer aquesta presentació? Implica explicar essencialment quatre coses (l’ordre és intencionat):
  • Què farem? Quins continguts treballarem en la matèria.
  • Com ho farem? Quina metodologia utilitzarem a classe.
  • Com avaluarem? Com valorarem el treball fet.
  • On volem arribar? Quins són els objectius de la matèria.

Explicar aquests quatre aspectes essencials ha de ser una oportunitat per a generar motivació en alumnes que han triat una matèria que desconeixen i que, en molts cassos, és possible que hagin triat per descarte.

L’esquema de la meva explicació d’aquest primer dia, serà:
  1. Què farem?
    1. No hi ha un programa definit.
      1. Sí que hi ha un programa oficial, inabastable, però que no seguirem.
      2. El curs ens ha d’ajudar a trobar respostes a partir del que nosaltres mateixos (tots) puguem i vulguem avançar.
      3. Riscos: podem descobrir terres ja descobertes o podem cometre l’error de perdre’ns pel camí o podem no arribar enlloc.
    2. Treballarem dins d’un àmbit, la filosofia.
      1. No sabem què és la filosofia i haurem d’esbrinar-ho.
      2. Serà un camí a cegues, sobretot al principi.
    3. Treballarem a partir d’interessos.
      1. Allò que ens interessi serà el que voldrem descobrir (la tasca a l’aula serà de descobriment dins de la filosofia).
      2. Allò que ens interessi ha de tenir un caràcter filosòfic (potser haurem de descobrir primer què significa tenir caràcter filosòfic).
  2. Com ho farem?
    1. No tenim llibre de text (no volem un llibre de text).
      1. No ens val un llibre de text perquè no sabem quin camí seguirem.
      2. Si hem de seguir un camí propi, ningú ens pot marcar un camí amb un llibre de text.
      3. Tot el que pot contenir un llibre de text es pot trobar amb un parell de clics, i de molta més qualitat.
    2. El major imbècil que hagueu conegut pot penjar qualsevol informació a la xarxa.
      1. Qualsevol informació no serà vàlida.
      2. Haurem d’aprendre a triar la millor font (criteris).
    3. Fora de l’aula hi ha vida.
      1. Podeu treballar més enllà de l’aula i quedar quan vulgueu per a continuar la vostra descoberta.
      2. No tot ho podrem fer a l’aula; dependrà de vosaltres, però si us proposeu buscar en una biblioteca o rodar un curt en exteriors o fer fotos de diferents llocs per a una exposició, no ho podreu fer a l’aula.
    4. Dos caps pensen millor que un de sol.
      1. Treballar compartint entre 2 = 1+1+interacció.
      2. Treball cooperatiu és participar del que tots podem aportar.
      3. Treball cooperatiu és responsabilitat i respecte vers els companys.
      4. La diversitat i la interacció sempre ens permetran créixer més i més ràpid.
    5. No hi ha treball acabat, si no hi ha un producte que puguem compartir amb la resta dels companys (o del món).
      1. De cada feina haurem de trobar la millor manera per a compartir-la.
      2. Deixem volar la creativitat i busquem maneres atractives pels productes finals.
  3. Com avaluarem.
    1. L’avaluació ens ha de servir per a reflexionar sobre el que hem fet.
      1. Avaluar significa analitzar la feina per extreure conclusions que ens ajudin a millorar.
      2. Aquest anàlisi l’haurem de fer entre tots (consens).
      3. No demanarem un treball memorístic i, per tant, no podem fer exàmens (no ens serveixen com a eines d’avaluació).
    2. Avaluar no és posar una nota.
      1. La nota és una exigència normativa i l’haurem de posar cada trimestre obligatòriament.
      2. Podem arribar a un consens sobre com traduir l’avaluació de classe a una nota numèrica.
    3. Criteris d’avaluació.
      1. Cada vegada que comencem un treball, hem de saber com l’avaluarem (establir criteris).
      2. La descripció de com avaluarem ens ha de dir què s’espera de nosaltres (rúbriques com a elements d’avaluació i descripció del que s’espera de nosaltres).
    4. Jo confio en vosaltres.
      1. Confio en què vosaltres (els alumnes) sou justos.
      2. Confio en què no sou estúpids.
      3. Per tant, si coneixeu els criteris, també heu de poder participar de l’avaluació.
  4. On volem arribar.
    1. Saber alguna cosa sobre filosofia
      1. Saber què es filosofia i què no és filosofia.
      2. Saber i exposar amb el rigor de la filosofia.
      3. Arribar a tenir criteris filosòfics propis.
    2. Saber alguna cosa més sobre nosaltres mateixos.
      1. Si tenim interessos, alguna cosa descobrirem sobre nosaltres.
      2. La interacció amb els companys ens ajudarà a saber més de nosaltres mateixos.
    3. Saber cooperar (oferir i rebre).
      1. Cooperar és entendre altres perspectives.
      2. Cooperar és acceptar les meves limitacions.
    4. Saber seleccionar i ser crítics amb la informació que ens arriba.
    5. Saber ser més justos (amb nosaltres i amb els companys).
    6. Saber ser més lliures.
      1. Si sabem què i qui ens enganya, podrem triar més lliurement.
      2. Mite de la Caverna (explicació com una al·legoria del que volem aconseguir).


Dia 2: Presentació de l’activitat

Començarem la sessió amb una pregunta: Què és la filosofia?

A partir d’aquesta pregunta, demanaré als alumnes que formulin altres preguntes (preguntes secundàries) que ens ajudin a arrodonir la pregunta inicial i a tenir una idea més clara del que volem aconseguir (tipus: Quan i on va aparèixer la filosofia? Quin sentit té la filosofia? Per a què serveix la filosofia? A què es dedica la filosofia?...).

Ens organitzem: ens hem de distribuir en grups de 3-4 persones i decidim quina pregunta de les secundàries tria cada grup (hauríem d’intentar distribuir-les totes) (poden triar més d’una, si així ho decideixen). La idea és que cada grup triï almenys una pregunta secundària i a partir d’ella, al final, intenti aclarir què és la filosofia.

Quin serà el producte final: hauran de planificar el treball i desenvolupar una recerca que haurà de finalitzar amb un producte final, una exposició a la resta de la classe. Aquesta exposició, a més, ha de tenir un format: PetxaKutxa. Aquest format els obliga a ser sintètics, a seleccionar la informació important i a valorar el missatge i no la quantitat de línies escrites.

Quan haguem fet totes les exposicions, hi haurà d’haver una sessió de síntesi amb l’objectiu de construir una resposta col·lectiva a la pregunta inicial i tots avaluarem l’activitat per grups a partir d’una rúbrica (que lliurarem a l’inici per a què tothom sàpiga què i com hem de fer la feina).

Materials:

Dia 3, 4 i 5: Pla d’investigació i recerca d’informació

Continuem treballant en grup. La meva tasca consistirà en ajudar amb els dubtes inicials i a que siguin capaços de traçar un pla d’investigació, també aconsellar en la recerca de fonts i animar-los a la discussió dins de cada grup.

Dia 6 i 7: Exposicions

Exposicions. Seran entre 8-10 grups i, per tant, hauríem d’intentar que 4-5 grups fessin la seva exposició a cada sessió (això és el que ens permet el format PetxaKutxa). Serà important assenyalar el més important de cada exposició, fer recull d’idees i assenyalar els aspectes que podrien millorar.

Dia 8: Síntesi i avaluació

Síntesi i avaluació.

Materials:
  • Rúbrica: enllaç
  • Qüestionari per a fer l’avaluació a l’aula: enllaç

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada