Objectiu i plantejament general
L’objectiu de la primera activitat és que els alumnes desenvolupin un treball en forma de projecte cooperatiu i que els serveixi per a reconèixer l'àmbit en el qual ens hem de moure durant aquest curs. Començarem per una pregunta inicial proposada pel professor (Què és filosofia?) i, a partir d'ella, farem una pluja d'idees per a què els alumnes proposin altres preguntes que ajudin a definir i concretar aquesta més general. Cada grup (3-4 persones) haurà de triar la seva pregunta, definirà un pla de treball, farà recerca d’informació, haurà d'analitzar i sintetitzar per a poder oferir, finalment, un producte compartit amb la resta de la classe. Per tant, entre tots i des de diverses perspectives (es preguntes secundàries) haurem de respondre a la pregunta general. En aquest cas, i de manera excepcional, se’ls demanarà que preparin una exposició en un format concret, el format PetxaKutxa. Per què aquest format de presentació? Perquè els obligarà a sintetitzar i ordenar les idees, perquè farà que les exposicions siguin més àgils i perquè ara només necessitem obrir camí per a què, posteriorment, els alumnes comencin a investigar segons els seus interessos. Per tant, el disseny d'aquesta primera activitat serà seqüencial i predefinit.
L’avaluació serà l’última de les fases. En una sessió farem dues coses:
L’avaluació general de l’activitat té com a objectiu que el professor rebi informació per a valorar i millorar tots els aspectes pedagògics i organitzatius a partir d'un qüestionari ja preparat. |
Dia 1: Presentació del curs
El primer dia només farem la presentació de la matèria. Què implica fer aquesta presentació? Implica explicar essencialment quatre coses (l’ordre és intencionat):
Explicar aquests quatre aspectes essencials ha de ser una oportunitat per a generar motivació en alumnes que han triat una matèria que desconeixen i que, en molts cassos, és possible que hagin triat per descarte.
L’esquema de la meva explicació d’aquest primer dia, serà:
|
Dia 2: Presentació de l’activitat
Començarem la sessió amb una pregunta: Què és la filosofia?
A partir d’aquesta pregunta, demanaré als alumnes que formulin altres preguntes (preguntes secundàries) que ens ajudin a arrodonir la pregunta inicial i a tenir una idea més clara del que volem aconseguir (tipus: Quan i on va aparèixer la filosofia? Quin sentit té la filosofia? Per a què serveix la filosofia? A què es dedica la filosofia?...).
Ens organitzem: ens hem de distribuir en grups de 3-4 persones i decidim quina pregunta de les secundàries tria cada grup (hauríem d’intentar distribuir-les totes) (poden triar més d’una, si així ho decideixen). La idea és que cada grup triï almenys una pregunta secundària i a partir d’ella, al final, intenti aclarir què és la filosofia.
Quin serà el producte final: hauran de planificar el treball i desenvolupar una recerca que haurà de finalitzar amb un producte final, una exposició a la resta de la classe. Aquesta exposició, a més, ha de tenir un format: PetxaKutxa. Aquest format els obliga a ser sintètics, a seleccionar la informació important i a valorar el missatge i no la quantitat de línies escrites.
Quan haguem fet totes les exposicions, hi haurà d’haver una sessió de síntesi amb l’objectiu de construir una resposta col·lectiva a la pregunta inicial i tots avaluarem l’activitat per grups a partir d’una rúbrica (que lliurarem a l’inici per a què tothom sàpiga què i com hem de fer la feina).
Materials:
|
Dia 3, 4 i 5: Pla d’investigació i recerca d’informació
Continuem treballant en grup. La meva tasca consistirà en ajudar amb els dubtes inicials i a que siguin capaços de traçar un pla d’investigació, també aconsellar en la recerca de fonts i animar-los a la discussió dins de cada grup.
|
Dia 6 i 7: Exposicions
Exposicions. Seran entre 8-10 grups i, per tant, hauríem d’intentar que 4-5 grups fessin la seva exposició a cada sessió (això és el que ens permet el format PetxaKutxa). Serà important assenyalar el més important de cada exposició, fer recull d’idees i assenyalar els aspectes que podrien millorar.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada